مقالات

تفاوت خروجی قهوه با استفاده از دستگاه های مختلف

قهوه ها و همچنین قهوه های دمی از نظر غلظت و میزان کافئین ، درجه آسیاب و رست آن ها تفاوت هایی با همدیگر دارند .

قهوه با  دستگاه V60  

درجه آسیاب قهوه برای استفاده در این روش باید Medium – Coarse باشد .

نوشیدنی قهوه خارج شده از قهوه ساز V60 هاریو بسیار خالص و یکدست است ، ولی اگر در ریختن آب و فیلترینگ قهوه دقت نشود ، قهوه‌ی نهایی رایحه و غلظت پایینی خواهد داشت .

اما به لحاظ جنس فیلتر V60  و برجستگی های موج دار داخل این قهوه ساز ، قهوه زود تر فیلتر شده و دم آوری می شود . قهوه ای غنی و ملایم تری خواهیم داشت . همچنین اندازه درجه قهوه آسیاب شده در خروجی نهایی و سرعت فیلتر شدن قهوه بسیار تاثیرگذار است .

در این روش آب به دانه های قهوه نفوذ می کند .

این نوع قهوه در سراسر جهان ، علاقه مندان خاص خود را دارد که هر روز بیشتر می شوند .

قهوه با دستگاه سایفون

سایفون ( وکیوم پات ) جزو قهوه سازهای نسل سوم به شمار می‌رود . درجه‌ی مناسب پودر قهوه برای این قهوه ساز  Medium Coarse( زبری متوسط شبیه به نمک خوراکی ) می‌باشد .

در این روش قهوه در آب کاملا غوطه ور می شود (تماس پودر قهوه با آب ) .

غوطه وری کاملی که در فرآیند دم آوری قهوه با سایفون انجام می‌شود ، در کنار عصاره گیری سریع ، موجب ایجاد طعمی فوق العاده می‌شود .

اگر قهوه‌ای با تاثیر دهانی کامل می‌خواهید ، قهوه تهیه شده با سایفون قهوه‌ای دمی با غلظت متوسط و عطر و رایحه‌ا‌ی فوق العاده دارد .

قهوه با دستگاه کمکس

در این روش آب به دانه های قهوه نفوذ می کند . در قهوه ساز کمکس بدلیل ضخامت فیلتر کمکس که حدود ۲۰٪ تا ۳۰٪ ضخیم تر از بقیه فیلترها است ، زمان بیشتری برای دم آوری قهوه لازم داشته و قهوه خروجی ، قهوه ای صاف و شفاف و بدون روغن های طبیعی و محلول می باشد .

میزان آسیاب قهوه برای کمکس ، ریز تر از  آسیاب قهوه فرنچ پرس می باشد . وقتی به این شیوه قهوه را دم می کنیم مقداری از روغن موجود در قهوه در فیلتر باقی می ماند و قهوه نهایی رقیق می باشد .

قهوه با دستگاه ائروپرس

این روش ، روش غوطه وری همراه با فشار است . میزان آسیاب قهوه برای ائروپرس تقریبا ریز ، کمی درشت تر از آسیاب برای دستگاه اسپرسو می باشد .

فیلتر کاغذی موجود در این دستگاه سبب کمتر شدن چربی قهوه می شود ، ( قهوه های تهیه شده با فیلترهای کاغذی کمی رقیق و با غلظت کمتر هستند ) .

قهوه ای با کافئین کمتر ، (تماس کمتر آب و قهوه) ترش مزگی کمتر  و چربی کمتر تهیه می شود . محصول نهایی اروپرس قهوه ای بدون لرد (تفاله قهوه) و کمی غلیظ است.

قهوه با دستگاه فرنج پرس

میزان برشتگی یا رستاین قهوه معمولا ملایم ( مدیوم رست )  می باشد و درجه آسیاب قهوه ی فرانسه درجه درشت است .

قهوه آسیاب شده این دستگاه کمی درشت تر از اسپرسو می باشد و نوشیدنی نهایی ، قهوه ای غلیظ همراه با روغن قهوه است . این روغن به دلیل استفاده نکردن از فیلتر کاغذی در فرنچ پرس ، از بین نمی رود.

همان طور که گفته شد قهوه ی فرانسه دارای کرما یا خامه ی زیادی نیست  ، این قهوه از دسته نوشیدنی های پر کافئین است .

قهوه با دستگاه موکاپات

این روش ، روش فشار همراه با بخار آب است . درجه رست قهوه برای موکاپات معمولا متوسط و تیره تر می باشد و درجه آسیاب هم متوسط به اندازه دانه های نمک می باشد .

درجه آسیاب و رست که با آن قهوه تهیه می کنیم بسیار مهم است ، اما تقریبا بیشتر مواقع کرما روی قهوه با موکاپات تشکیل نمی شود .

اسپرسو با موکاپات خیلی رقیق تر از اسپرسو با  دستگاه اسپرسو ساز است.

نوشیدنی قهوه موکاپات کمی تلخ همراه با چربی قهوه (کمی چرب) ، نسبتا رقیق و تیره می باشد .


قهوه ترک با جزوه

قهوه ی ترک ، قهوه ای با رست یا برشتگی روشن و درجه آسیاب بسیار ریز (مثل آرد) است .

با توجه به روش دم آوری قهوه ترک ( درگیر بودن قهوه و آب ) ، میزان آسیاب دان ها و درجه رست ، این قهوه کافئین زیادی را داراست .

آتا خان کافی عرضه کنندهٔ: انواع دانه های قهوه، میکس قهوه و انواع قهوهٔ پودری،دارای تاییدیه و نشان سلامت از سازمان غذا و داروی کشور…
برای خرید انواع اسپرسوساز و تجهیزات و میکس اینجا کلیک کنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید