مقالات

دانستنیهای قهوه ترک + طرز تهیه

هرگاه که اسم و نحوه درست کردن قهوه ترک به گوش می‌رسد، بی تردید ذهن به سمت عطر و رایحه‌ای خاص و خرید قهوه ترک جذب می‌شود. هرچند که هر فردی در دنیای پیرامون ما ذائقه خود را در یک مدل از قهوه دیده است. بی‌تردید می‌توان ادعا کرد که ترکیب ذائقه‌ها با هم و مخلوط کردن انواع مختلف این دانه خوراکی، طعم‌های خاص‌ را روانه بازار قهوه کرده است. بهترین قهوه نیز اگر به درستی آماده نشود، طعم و عطر مطلوبی را نخواهد داشت. طرز تهیه قهوه ترک نیز دارای اصول و نکات کوچک اما مهمی است که لازم است بدانید. در این مطلب جز خواص قهوه ترک، به توضیح تاریخچه قهوه ترک و البته تفاوت قهوه ترک با اسپرسو خواهیم نیز خواهیم پرداخت. علت کف نکردن قهوه ترک

قبل آنکه درمورد یکی از قدیمی‌ترین قهوه‌های دنیا که دارای تاریخچه فوق العاده ای است صحبتی کنیم، شاید برای شما سوال باشد چرا قهوه ترک معروف بوده و خرید قهوه، آن هم از نوع قهوه ترک رایج است؟ پاسخ در آسانی دم‌آوری آن است که هم کم هزینه‌تر و هم مناسب با اکثر ذائقه‌ها می‌باشد. بد نیست با تاریخچه دانه خوراکی قهوه و البته در ادامه با طرز تهیه قهوه ترک و خواص قهوه ترک بیشتر آشنا شویم. پس با ما درمورد نکات مهم طرز تهیه قهوه ترک همراه باشید.

قهوه ترک در فرهنگ ترکیه

قهوه ترک در کشور ترکیه، همراه تکه‌ای شکلات یا شیرینی سنتی از جمله لوکوم و راحت الحلقوم سرو شده و داغ نوشیده می شود. همچنین بخشی از سنت‌های مراسم خواستگاری در این کشور است. به این صورت که سرو کردن قهوه ترک با کیفیت از جانب عروس، نشان از خانه داری و سلیقه اوست. در این مراسم عروس به جای استفاده از شکر، ممکن است از نمک یا فلفل در قهوه داماد استفاده کند. چنانچه داماد بدون ترش رویی آن را بنوشد، نشان دهنده صبر و خوش خلقی اوست.

اما آیا تاکنون درمورد قهوه ترک ریو شنیده‌اید؟ همان قهوه فروشی چهارراه استانبول که نامش بر زبان تمامی قهوه دوستان جاری است! در ادامه به معرفی محصول قهوه ترک میپردازیم:

تهیه قهوه ترک با جذوه

برای تهیه قهوه ترک بهتر است از جذوه (ایبریک) های مسی استفاده شود. جذوه دارای کفی پهن، دهانه‌ای باریک و دسته‌ای چوبی است و می‌تواند حرارت را بطور یکنواخت به تمام سطح جذوه انتقال دهد. همچنین باعث می‌شود قهوه بهتر دم کشیده و نوشیدنی با کیفیت‌تری داشته باشیم. انتخاب جذوه مناسب با تعداد فنجان‌ها می‌تواند در تهیه قهوه ی ترک مطلوب‌تر موثر باشد. انتخاب جذوه بزرگ‌تر باعث می‌شود فوم به وجود آمده، به دیواره جذوه چسبیده و در نهایت قهوه‌ فوم کمتری خواهد داشت. امروزه جذوه بیشتر از جنس آلومینیوم و استیل و مس و یا برنج ساخته می‌شود. البته بسیاری این دم آوری را طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش می‌دانند! اما نام وسیله دم آوری این قهوه، جذوه است. (طرز تهیه قهوه ترک روی گاز)

برای تهیه قهوه ترک، به ازای هر نفر 1 فنجان آب سرد را در جذوه ریخته و یک تا دو قاشق مرباخوری معادل 7 تا 9 گرم قهوه را به آن اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی شکر به آن بیفزاییم. افزودن کمی شکر باعث قوام بیشتر قهوه نیز خواهد شد. سپس با یک قاشق کوچک کاملا هم زده تا ترکیبی یکنواخت داشته باشیم. حال جذوه را روی حرارت ملایم گذاشته و 4 تا 5 دقیقه منتظر مانده تا قهوه دم کشیده و روی آن فوم تشکیل شود.

نکات مهم طرز تهیه قهوه ترک

در بحث نکات مهم طرز تهیه قهوه ترک، طرز تهیه قهوه ترک روی گاز؛ طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش، با رعایت نکاتی برای طرز تهیه قهوه ترک، می‌توانید تهیه قهوه ترک با قهوه جوش را به راحتی بخاطر داشته باشید:

– شاید برای بسیاری از دوستان سوال باشد که علت کف نکردن قهوه ترک چیست؟ موقع طرز تهیه قهوه ترک روی گاز، هنگامی که قهوه را روی حرارت می گذارید، نباید آن را هم بزنید. چرا که مانع از کف کردن آن می‌شود.

– حرارت باید کم باشد تا قهوه به جوش نیاید. چرا که جوشیدن آن باعث می شود قهوه ای نا‌مطلوب با بوی سوختگی و طعم بد داشته باشید.

– بهتر است از قاشق چوبی برای هم زدن استفاده کنید.

– افزودن کمی هل سبز نیز در تهیه قهوه می تواند خوشایند باشد.

– بهتر است از فنجان قهوه با حجم 80 تا 100 سی سی استفاده شود.

– برای تهیه قهوه ترک به جای آب سرد می‌توانید از شیر سرد استفاده کنید که در این صورت به آن قهوه یونانی می گویند.

در بحث خرید قهوه ترک و درست کردن قهوه ترک، همانطور که می دانید قهوه ترک معمولا با آب سرد سرو می شود. نوشیدن کمی آب قبل از قهوه، مزه دهان شما را از بین برده و طعم واقعی قهوه بهتر حس می‌شود. در بسیاری از کشورها قهوه ته نشین شده نیز برای گرفتن فال قهوه استفاده می شود. امکان گرفتن فال قهوه، یکی دیگر از جذابیت های انتخاب این نوشیدنی است.

اگر به دنبال خرید قهوه جوش می‌گردید، به راحتی آن را می توانید از فروشگاه آنلاین آتاخان کافی تهیه و استفاده بفرمایید.

در ادامه بد نیست به بررسی خواص قهوه ترک نیز بپردازیم. با قهوه ریو همراه باشید.

خواص قهوه ترک

در این قسمت (خواص قهوه ترک) قصد داریم تا 8 خاصیت مصرف قهوه ترک را برای شما دوستداران قهوه بررسی کنیم: (خواص قهوه ترک)

  1. بر اساس تحقیقات مصرف 2 فنجان از قهوه ترک در روز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین سنگ کیسه صفرا را تا 45 درصد کاهش می‌دهد.
  2. میزان کافئین در این قهوه، زیاد است. بنابراین مناسب افرادی است که در قهوه خود به دنبال کافئین بیشتر هستند.
  3. نکته جالب اینکه ثابت شده است مصرف این قهوه در درمان افسردگی اثر داشته است.
  4. مصرف این قهوه (Turkish coffee) برای سلامتی ضرری ندارد. حدود 50 میلی گرم کافئین در یک فنجان قهوه به راحتی از بدن خارج می‌شود و اثر آرام بخشی دارد.
  5. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز با مصرف قهوه ترک در تحقیقات ثابت شده است.
  6. این قهوه نیز مانند سایر قهوه ها، عملکرد روده ها را تنظیم می‌کند.
  7. مصرف این قهوه مانند خیلی دیگر از قهوه ها، درصد ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد.
  8. یکی دیگر از خواص قهوه ترک، این است که از ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم جلوگیری می‌کند.

کالری قهوه ترک

قهوه ترک به دلیل لایت رست بودن و همچنین آسیاب ریز آن که سبب درگیری بالای دانه‌های پودر شده و آب می‌گردد، از کافئین بالایی برخوردار است. با این توضیحات، تهیه قهوه ترک در قهوه جوش نمای بیشتری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که علیرغم کافیین بالای آن، کالری پایینی دارد. میزان کالری یک فنجان قهوه بی شکر به حجم 120 سی سی، دو کالری است که با افزودن شکر، می تواند تا 18 کالری هم افزایش یابد.

بهترین انتخاب برای تهیه قهوه ترک اصیل و مطلوب، دانه های عربیکای افریقای جنوبی است. برای داشتن طعم و رایحه بهتر، با دانه های روبوستا ترکیب می‌شود. البته میزان عربیکای آن بیشتر است. برای تهیه یک قهوه مطلوب و خوش طعم، ابتدا باید قهوه‌ای با کیفیت تهیه شود. البته بهتر است از دانه‌های تازه رست و آسیاب شده استفاده کرد. چرا که قهوه برشته و آسیاب شده، پس از گذشت مدت زمانی طعم و مزه اصیلش را از دست می‌دهد. به این منظور می‌توانید از بسته های رست و آسیاب شده توسط شرکت آتاخان کافی که تازه می‌باشد، استفاده کنید.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

در بحث تفاوت قهوه ترک با اسپرسو، ابتدا باید گفت که سنتی ترین روش دم کردن قهوه، متعلق به قهوه ترک است. پیش تر درمورد نحوه درست کردن قهوه ترک در این مقاله برای شما عزیزان توضیح دادیم. در ادامه تفاوت های این دو را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • اولین تفاوت در نحوه دم آوری آنهاست که قهوه ترک روی گاز یا شن و قهوه اسپرسو با عصاره گیری از پودر قهوه فشرده شده، تهیه می‌شود.
  • تفاوت دوم در ابزار دم آوری است که برای دم آوری قهوه ترک از ابزاری به نام قهوه جوش، جذوه یا ایبریک استفاده می‌کنیم که بر اساس جوش آمدن آب و قهوه در کنار هم است. اما اسپرسو با دستگاه‌ اسپرسو یا موکاپات‌ تهیه می‌شود که هر دو بر اساس عصاره گیری قهوه کار می‌کنند. یعنی آب داغ با فشار زیاد از بین پودر قهوه عبور و عصاره قهوه یا همان اسپرسو بدست می آید.
  • تفاوت سوم در نوع آسیاب دانه هاست. دانه های قهوه ترک بسیار نرم آسیاب شده ولی میزان آسیاب پودر قهوه اسپرسو درشت‌تر است چون اگر ذرات قهوه خیلی نرم باشند، آب داغ از بین قهوه عبور نکرده و عصاره گیری نمی‌شود.
  • تفاوت آخر قهوه ترک با اسپرسو، در طعم این دو است که موقع نوشیدن قهوه ترک، چون قهوه فیلتر نخواهد شد، ذرات قهوه زیر زبان حس شده ولی اسپرسو برخلاف قهوه ترک و صاف خواهد بود. این موارد تفاوت قهوه ترک با اسپرسو می باشد.

نکته مهم : چون پودر قهوه ترک بسیار نرم است، سریع با اکسیژن هوا واکنش داده و کیفیت عطر و طعمش پایین می آید. پودر قهوه ترک را داخل ظرف دربسته، در جای خشک و دور از نور نگهداری کنید.

طرز تهیه قهوه ترک شنی

قهوه ترک شنی بین اهالی کشورهای غرب دریا سیاه بسیار محبوب است. بدلیل در دسترس بودن شن با کیفیت مناسب، این کشورها از شن داغ برای دم کردن قهوه ترک استفاده می‌کنند. دم کردن قهوه روی شن نسبت به قهوه ترک معمولی کیفیت بهتری دارد.

در روش قهوه ترک شنی چون‌که حرارت کاملا یکنواخت به جاذوه (جذوه) وارد می‌شود؛ دم‌آوری قهوه بهتر انجام شده و کیفیت نوشیدنی قهوه ترک افزایش پیدا می‌کند. در بحث شیرین کردن قهوه ترک، اگر تمایل داشته باشیم بهتر است به جای شکر از قند استفاده کنیم. دلیل آن حس شدن طعم بهتر در قهوه است. بهترین زمان اضافه کردن قند موقع ترکیب کردن آب سرد و پودر قهوه‌ است.

دلیل استفاده از آب سرد در طرز تهیه قهوه ترک

این بحث بیشتر جنبه علمی دارد. هر چقدر که زمان دم کشیدن قهوه طولانی‌تر باشد یا به عبارتی دیگر آب و قهوه بیش‌تر کنار هم بمانند (البته تا یه حد مشخص) غلظت قهوه خارج شده افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است از آب سرد یا حتی یک تکه کوچک یخ استفاده کنیم.

معرفی 2 نوشیدنی با قهوه ترک

جالب است بدانید که با قهوه ترک می‌توان نوشیدنی های گرم دیگری نیز تهیه کرد. از جمله قهوه رباط که ترکیبی از پودر قهوه ترک و پودر هات چاکلت است. همچنین قهوه موخا یا موکا عربی که با ترکیب پودر قهوه ترک و پودر کاکائو و شکر قهوه ای تهیه می‌شود.

روش جالبی برای درست کردن قهوه ترک وجود دارد که در میان کشورهای عربی و ترک زبان بیشتر دیده می شود و آن، استفاده از شن داغ است. جذوه را روی شن داغ گذاشته و گرمای یکنواخت شن های داغ، باعث داشتن قهوه ای با کیفیت می شود. ضمن اینکه طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش نیز روش اصلی دم آوری قهوه ترک است.

تاریخچه قهوه ترک

درمورد تاریخچه قهوه ترک باید گفت که قهوه ترک از نوشیدنی‌های پرطرفدار و روزمره کشور ترکیه می‌باشد که در قرن 16 در دوران عثمانی وارد فرهنگ ترکیه شد. دو داستان متفاوت درباره آن گفته شده است. دو بازرگان سوری در سال 1554 برای اولین بار قهوه را به سرزمین‌های عثمانی وارد کردند. دیگری به ورود قهوه در زمان سلطنت سلطان سلیمان برمی‌گردد.

در تاریخچه قهوه ترک، زمانی که سلطان سلیمان از نوشیدنی قهوه در کشور یمن مطلع می‌شود، خواستار ورود بهترین قهوه‌ها به سرزمین‌های عثمانی می‌شود. سپس دستور آمدن افرادی که قادر به تهیه بهترین قهوه بودند را به آنجا داد. به این ترتیب قهوه به 40 روش مختلف تهیه شد. در نهایت قهوه‌ای که با آب سرد سرو و روی آن را گلبرگ‌های رز پوشانده بود، مورد استقبال سلطان سلیمان قرار گرفت و وارد قصر عثمانی شد.

 امروزه اصطلاحی در فرهنگ ترکیه در هنگام نوشیدن قهوه بیان می‌شود که کنایه از دوستی و محبتی است که بین طرفین گفت و گو وجود دارد. همچنین کنایه از نمک گیر کردن طرف مقابل دارد. “یک فنجان قهوه، چهل سال ارزش دارد.”  یا  “یک قهوه تلخ، چهل سال به یاد می ماند.”

در ادامه تاریخچه قهوه ترک، بد نیست این مطلب را نیز مشاهده بفرمایید: تاریخچه قهوه

جدا از بحث طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش، امیدواریم با توجه به نکات گفته شده خرید قهوه ترک و درست کردن قهوه ترک، بتوانید لحظات به یاد ماندنی و خوشی را کنار عزیزانتان، با درست کردن قهوه ترک، تجربه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید